Margot de Jager

Het suizen van een zachte stilte

De schilderijen en achterglastekeningen van Margot de Jager zijn fantasierijke, imaginaire landschappen: plekken die alleen bestaan in de verbeelding van de kunstenaar. Zij refereert daarin bewust niet aan bestaande plekken, omdat het niet gaat om een afbeelding van het landschap, maar om een evocatie daarvan. Soms betreft het een landschappelijke scene; in andere werken zoemt ze in op een detail zoals een blad of een bloem. Je zou kunnen zeggen dat het gaat om verschillende landschappelijke sferen, waarbij ook het materiaal leidend kan zijn.

Het boek bevat een veelzijdig overzicht van haar werk van de afgelopen tien jaar. Het voorwoord is geschreven door collega kunstenaar Erik Mattijssen. Kunstenaar Sam Drukker schreef een boeiend verslag van zijn gesprek met Margot over de schilderkunstige aspecten van haar werk. Landschapsarchitect Hanneke Kijne schreef naar aanleiding van een tweegesprek met Margot een tekst over de verschillen tussen het maken van een landschapsontwerp en een verbeeld landschap. Tenslotte vertellen verzamelaars een kort verhaal over de betekenis van het werk van Margot voor ieder van hen persoonlijk. Zo schrijft voormalig conservator beeldende kunst van de Aegon Art Collection Corrie van der Veen: “Al meer dan 25 jaar weet Margot de Jager mij telkens weer met haar werk te verrassen. Van abstractie naar figuratie en van werkelijkheid naar droomwerelden, waardoor creatieve denkprocessen worden gestimuleerd.”

Het boek is tweetalig (EN-NL), 120 pag. fc, hardcover, ISBN 978-90-78670-50-6, prijs € 25,00.
De vormgeving is van Mart Warmerdam.

Het boek is hier te bestellen.

REALISME BEURS 21 – 24 januari 2016

Mijn werk is te zien tijdens de REALISME BEURS
Bij de stand van 99 Uitgevers
Realisme de beurs voor hedendaagse figuratie

Passenger Terminal Amsterdam,
Piet Heinkade 27


Uit de serie Shadowland, 2015, elk 35 x 30 cm, reverse glass painting and charcoal

Herbarium

Al enige jaren ben ik gefascineerd door de techniek van het achterglasschilderen. Niet zozeer door de iconografie – veel Byzantijnse iconen zijn in deze techniek tot stand gekomen – maar door het effect van de indirecte confrontatie met het beeld. De voorstelling krijgt iets ongrijpbaars en op de een of andere manier ondefinieerbare diepte. In de tweede plaats maakt deze techniek het mogelijk twee losse beeldlagen met elkaar te combineren: de bovenste beeldlaag op het doorzichtige materiaal (glas, perspex, acrylaat) komt te liggen op de onderste. En in de laatste plaats doordat het toeval zo’n mooie rol speelt. Doordat je direct op – in haar geval - het acrylaat schildert, kun je niet helemaal voorspellen welke relatie de voorstelling zal aangaan met de ondergrond. Dit levert onverwachte doorzichten en verrassende beelden op. De serie Herbarium (2011) is een serie achterglastekeningen en is geïnspireerd op herbariumbladen van Goethe en Paul Klee. Aanleiding om deze serie te maken was de dood van een vriendin waarvoor ik een soort in memoriam wilde maken.

Uitgave: Boven de kaalslag, Poëzie van Annelies Passchier en aquarellen van Margot de Jager

Twee jaar geleden overleed mijn vriendin Annelies Passchier (1955 – 2009). Na haar overlijden wilden wij - Aalt Boeve, Marinus Kooiman en ik - vrienden van Annelies, een bundel samenstellen uit haar nagelaten poëzie. Het is een poëziebundel geworden een keuze uit al haar gedichten en 6 aquarellen van mij, het resultaat van onze laatste samenwerking. Het boek van 93 pagina’s is te bestellen voor € 15,- door het sturen van een mail (zie contact).

In de huid van het landschap: Waterland


lees verder >

Te huur


Zonnig, vrijstaand, authentiek Frans boerderijtje te huur voor 4 à 5 personen, gelegen in een niet-toeristisch oud boerenlandschap, nog net in de Dordogne.
Lees verder >